Niet meer van deze tijd

BHVineenuur.nl verkocht LeVi EHBO-poppen. Dat was nooit zo bedoeld, maar geleidelijk ontstaan. Dat kon niet langer via die site en er moest een overkoepelende naam komen.

Vaardigzijn.nl is de overkoepelende naam van beide diensten:

  • BHVineenuur.nl controleert of je BHV'ers vaardig zijn
  • Met LeVi de EHBO-pop zorg je dat je hulpverleners vaardig zijn in EHBO

Maar lees even verder, want de boodschap volgt hieronder.

Gouden tiet van Budel

Oud en op de schop?

Aangepaste afspraken in verband met Covid-19

  • Wat op de pop of fantoom kan, gebeurt op pop of fantoom.
  • Wat het slachtoffer eventueel zelf kan doen, doet hij bij zichzelf met instructie van de hulpverlener. Bijvoorbeeld een splinter uithalen. 
  • Sommige handelingen kun je bij jezelf oefenen en demonstreren bij het toetsen. Bijvoorbeeld een tourniquet aanleggen. 
  • Wat niet op kan op bovenstaande manier, kan met behulp van een simulatie- of LOTUSslachtoffer. 

Eigenlijk zijn er geen wijzigingen in wat het Oranje Kruis voorschrijft. Het Oranje Kruis bepaalt de richtlijnen voor opleiding, examinering, bijscholing (accreditatiesysteem) en diplomaverlenging. 

Voorblad aangepaste richtlijnen

Competentiebeoordeling en didactiek

Examineren en diplomaverlenging is gebaseerd op competentiebeoordeling. 

Wat is didactiek?

  • Zorgen dat de ander leert en onthoudt, én toetsen of dat gelukt is. 

Hoe zorg jij ervoor dat je cursisten leren en onthouden? Toets je dat tussentijds of alleen achteraf? Welke competenties toets je dan? Hoe evalueer je de aangeboden les? Vraag jij je wel eens af welke verantwoordelijkheid je hebt als instructeur?

Video: wondopstopmodel (download werkblad)

Werkblad wondmodel maken

Nice-to-have of must-have training

Er zijn drie soorten training:

  1. Verdieping van de leerstof (nice-to-have, geen must-have)
  2. Competentiegericht (must-have)
  3. Leuk en leerzaam. Alles is leerzaam en ook als het niet leuk is heb je geleerd dat je het niet leuk vindt. (Nice-to-have als je het leuk vindt.)
Bordspel mens erger je niet

Lesplan gericht op Vaardig Zijn

Schrijf je lesplan naar wat je aan het einde van de training wilt toetsen

  • Beginsituatie: omschrijving voor wie je les bedoeld is.
  • Doelstelling: omschrijving wat je met je training wilt bereiken, wat je wilt toetsen, hoe vaardig je vindt dat men moet zijn na afloop van je training.
  • Leermiddelen: omschrijving van wat je nodig hebt aan materialen. 
  • Leeractiviteiten: omschrijving van wat de revue zal passeren aan didactiek: lezen, luisteren, rollenspel, anticiperen, opdrachten uitvoeren, controleren, corrigeren, onderwijsleergesprek etc.
  • Evaluatie: omschrijving van de wijze waarop je nagaat of men vaardig is en of je leeractiviteiten wel baat hadden.

LET OP BIJ LEERACTIVITEITEN: Opzoeken is geen leren en van zitten word je niet vaardig in EHBO of BHV

  • In welke categorie training valt jouw les? Nice-to-have of must-have? 
  • Hoe vaak doe je spelletjes en moet men iets opzoeken? Probeer het opzoeken te elimineren en in plaats daarvan praktische vaardigheden aan te bieden.
  • Hoe vaak stel je vragen waarvan men niet vaardiger wordt? Probeer die vragen te vermijden en zorg dat men oefent en vaardig blijft. Zorg in ieder geval voor veel praktijk en alleen de noodzakelijke theorie .
  • Filter uit de noodzakelijke theorie de echt noodzakelijke theorie. Less is more.
  • Beoordeel de competenties!
  • Vragen naar tops-and-tips is geen evaluatie van de les. 
  • Controleren of het gelukt is om je leerdoel te bereiken is wel een evaluatie van de les. Stel voldoende 'waarom'-vragen.
Plant min t

Less is more

Les ontvangen moet heel fijn zijn. Les geven ook. Maar vaak vertelt de instructeur veel te veel. Stop met vertellen van theorie, die staat al in de leerstof. Ga na of de theorie begrepen is en stel waarom vragen. Geef niet direct zelf het antwoord, maar speel de bal naar de anderen.  Geef antwoord op vragen die gesteld worden niet meteen zelf, maar laat anderen het antwoord geven.

  • Focus op vaardigheden oefenen en toetsen.
  • Voorkom spelletjes waarbij men moet zoeken naar het juiste antwoord, daar wordt je niet vaardiger van.
  • Voorkom zitten in een stoel, daar wordt je niet vaardiger van.
  • Voorkom dat je vertelt wat niet in de leerstof staat (eigen waarheden), daarvan leert men verkeerde dingen.
  • Houd je aan wat er in de leerstof staat. Wat staat er eigenlijk in de leerstof?

Doel: Vaardig Zijn bereiken

Over ons
Less is more