Praktijkvoorbeeld meer ondernemen door inspiratie
Een Chinees spreekwoord luid: Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.
Inspiratie: Leer een man leren en hij hoeft niet elke dag meer vis te eten.
Een bezoek aan atelier LeVi
Haar pop dateert van 2021. Dat is alweer drie jaar geleden en inmiddels is het patroon en de vulling aangepast. Aan de buitenkant niet meteen zichtbaar, maar qua stevigheid kan haar pop wel nieuwe vulling gebruiken.
Ze komt van ver en we kletsen over ons vak, drinken koffie, lunchen en genieten van elkaars gezelschap en het weer.
Dan gaat het over haar product. Het gaat niet goed. Wat scheelt eraan? Nou niets eigenlijk en ze snapt het zelf ook niet. Ze heeft er alles aan gedaan, maar het product verkoopt niet!
Het verhaal
Iedereen heeft een verhaal over hoe je er toe gekomen bent om te doen wat je doet. Dat is vaak wat mensen ook onthouden als je ze weer tegen komen. O ja, dat is die mevrouw die toen vertelde.... De functie van het verhaal is dat men je herinnert. Dat leidt nog niet tot sales.
Als mensen je verhaal lezen of horen, is er nog geen gevoel voor het product en wat de klant ermee kan. De meerwaarde is niet zichtbaar. De klant moet het product ook echt willen hebben omdat er behoefte aan is, omdat hij het nodig heeft.
En de markt moet er klaar voor zijn. Als de markt het niet nodig heeft gaat je product (of dienst) niet verkocht worden. Ook niet als je veel hebt geïnvesteerd in netwerken, je website en marketing.
Al pratende stel ik vragen: 'Waarom zouden mensen jouw product moeten afnemen? Richt je je wel de juiste doelgroep? Wat is je onweerstaanbare aanbod aan jouw klant? Kun je zorgen dat het meer waarde krijgt door er iets aan toe te voegen?"
En mijn fantasie slaat op hol as-we-speek. Nu heb ik vaak maar een beetje nodig om geïnspireerd te raken. Een golfvloed aan nieuwe ideeën om te onderzoeken ontstaat. Ze wordt erdoor verrast en vraagt om pen en papier.
Elkaar zien als collega
Aan tafel zit geen concurrent maar een collega. Als vakgenoot en als ondernemer zijn we gelijk. Kennelijk heb ik ideeën die haar kunnen helpen.
Vaak willen we alleen voor eigen winst gaan en delen we liever niet wat we zelf hebben gemaakt, uitgevonden, geleerd of waar we voor betaald hebben. We houden liever iets voor onszelf, in plaats van er een ander mee te helpen.
Een gemiste kans om elkaar te kunnen besmetten met positieve input.
Verwacht niet altijd meteen iets in retour hoor. Kennis delen kost je niets en maar kan de ander veel opleveren. Beeld je daarbij in dat je niet alleen de ander helpt, maar vaak neem je ook misverstanden weg en haal je fouten uit andermans werk.
Brainstormen zorgt ervoor dat jouw eigen brein met uitgesproken ideeën ook aan de slag gaat. Kennis delen geeft ook jou weer nieuwe energie. Oude laadjes gaan open waarin nog iets lag wat je eigenlijk alweer vergeten was. Je gesprekspartner voegt iets toe. Het is altijd win-win.
Dus houd de kennis die jij hebt vooral niet bij jezelf, maar DEEL!
Een gezond bedrijf
Alleen richten op één product gaat je bedrijf niet redden!
Je bedrijf ontwikkelt zich niet als je je alleen richt op je werk en het draaien van omzet. Je moet meer doen, je moet kansen zien en pakken en meebewegen met de huidige markt.
- Zou je met je product een nieuw verdienmodel kunnen creëren?
- Durf je het aan om een andere richting te kiezen en de nieuwe route te onderzoeken?
- Durf je het aan om dezelfde markt te kiezen als je opdrachtgever? Maar daarbij wel onderscheidend te zijn door je unieke product of dienst?
Wat jouw bedrijf uniek maakt is niet het verhaal, je afkomst, maar wat je voor de ander kunt betekenen. Als dat al helder is, moet je je afvragen wat je nóg meer kunt betekenen. Ga out-ot-the-box denken en bedenk daarbij dat er misschien wel een hele andere doelgroep is die blij is met jouw aanbod.
Al brainstormend kwam het ene idee na het andere naar boven. Over meerwaarde, certificering, beloning, nieuwe kansen en keuzes, etc. Twee kantjes waren snel geschreven.
Mijn inspiratoren
- Jean-Paul Urlings voor het vak ondernemersvrijheid!
- Alfred Strijk voor het uitgewerkte idee om de pop te laten ademen.
- Jeroen Aarns voor de toepassing wonden (tourniquet aanleggen en wondopstoppen)
- Mike Lehnkering voor een holle LeVi waar een torso (Little Anne) in past. Dit idee werd toegevoegd aan de modelbescherming van LeVi.
- Alie Vink voor het idee om separate longen aan te brengen die samen of individueel kunnen ademen.
- Raymond Oussoren om LeVi een beter gewicht te geven en het idee loodmatjes.
- LeVi-klanten die om een kind-pop bleven vragen.
- Dennis Stoepman voor het laten bloeden van de pop en het maken van een afgerukt been.
- Jordi Deckert voor het integreren van oefenfantomen.
- Marc Hoeks voor de optie grime op vinyl voor nog meer oefenmogelijkheden.
- Het Oranje Kruis voor het idee van het Veiligheid-Verslikking-Vest
Zonder bovenstaande personen was het bedrijf LeVi nooit gegroeid! Dit is wat inspiratie doet. Ik ben een ieder die me heeft geïnspireerd bijzonder dankbaar en ben blij dat ik hetzelfde mocht doen bij de collega die op bezoek kwam. Hopelijk gaat het haar helpen om meer te doen met haar producten en diensten.
Het LeVi Platform
De tip om een LeViplatform te beginnen kwam van een kennisdeler, de bedrijfscoach van het bedrijf LeVi: Jean Paul Ulings. Zie hier de link naar zijn bedrijf Ondernemersvrijheid. Zijn visie en werkwijze werkt mega aanstekelijk.
Op het LeVi-platform is iedereen welkom en mag iedereen ideeën, tips, lessen, wat dan ook over ons vakgebied en het ondernemerschap delen met iedereen die lid is. Zo ontstaat een bundel aan energie en inspiratie. Maar je moet het vervolgens wel zelf implementeren in je bedrijf.
Bij de vraag 'waarom wil je lid worden?' wordt vaak ingevuld 'om kennis te delen'. Maar feitelijk is meer dan 90% alleen bezoeker. Zeer weinig mensen delen hun kennis. Ik wil dat graag proberen te doorbreken. Doe je mee? Dan kan het platform een mega bron zijn van inspiratie. (Haha, voor velen is het dat al!) Voel je welkom om deel te nemen.